GRAFITURA – CO TO JEST, PO CO I DLACZEGO ?

2013 rok – postanowiłem otworzyć własną firmę.

Przez ostatnie pięć lat, do 2013 roku, pracowałem w różnych firmach jako grafik komputerowy bądź operator dtp (z branżą poligraficzną i projektową związany jestem od 21 lat). W tym też czasie osiągnąłem wiek, w którym niektórzy ludzie zaczynają myśleć o swojej działalności gospodarczej. Własna firma – to pojęcie, o którym myślałem przez te wszystkie pięć lat. Właściwie myślałem o tym od zawsze, choć dopiero w 2013 r. nadarzyła się okazja i zdobyłem się na odwagę aby to zrobić.

Zdawałem sobie sobie sprawę z tego, że prowadząc firmę w pojedynkę, konieczne będzie zmierzenie się nie tylko z realizacją zamówień, ale i także z innymi obszarami działania, jak choćby z poszukiwaniem klientów czy budowaniem marki. Bo w swojej wizji, widziałem własną firmę, która ma kojarzyć się z rzetelnością, kompetencją, z terminowym wykonywaniem zleceń, z oryginalnym projektem i z doskonałymi relacjami z klientami. Chciałem, aby nazwa firmy obejmowała cały ten proces. I tak, w pewnym momencie, w myśli, pojawiło się pojęcie „grafitura”. Uznałem, że jest to właściwe słowo. I, co najważniejsze, domena .pl była wolna. Tak powstała GRAFITURA.PL.

Zapraszam do współpracy
Ryszard Urbańczyk

Certyfikat Adobe Publishing Expert

2013 – GRAFITURA.PL

Właściciel

Projekt, realizacja, przygotowanie do druku wszelkich materiałów reklamowych – kilkunastoletnie doświadczenie. Prowadzenie szkoleń jako trener programów Adobe: InDesign, Photoshop, Illustrator

2010 – 2011 KRAKOWSKA SZKOŁA FILMOWA

Nauczyciel Photoshopa i Illustratora

Nauczanie Photoshopa oraz Illustratora w oparciu o autorski program, opracowany na zlecenie dyrekcji Krakowskiej Szkoły Filmowej dla słuchaczy szkoły.

2009 – 2012 DRUKARNIA NARODOWA

Projektant graficzny/operator DTP

Projektowanie i przygotowanie do druku: książek, albumów, czasopism, ulotek, kalendarzy (w tym książkowych), folderów, katalogów, plakatów. Współpraca z klientami przy kreowaniu i realizacji projektów. Obróbka kolorystyczna materiałów, fotografia. Tworzenie layoutów. Ścisła współpraca z działami drukarni (marketing, technologia, CTP, produkcja).

Praca w Drukarni Narodowej umożliwiła mi poznanie specyfikacji druku arkuszowego. Drukowanie na papierach wysokiej jakość wymaga innego przygotowania materiałów do druku. W tym przypadku rozbarwienie z koloru RGB do CMYK odbywa się przy pomocy innego profilu. Dlaczego? Ponieważ odwzorowanie koloru w druku arkuszowym jest zdecydowanie większa, niż w przypadku druku na papierach gazetowych. Z kolei dzięki współpracy z działem CTP, poznałem możliwości naświetlarek do płyt, specyfikację montażu elektronicznego. Od kolegów z technologii dowiedziałem się czym jest „ślepak” oraz dlaczego papier  powinien być ułożony tak, aby włókna były równolegle do grzbietu książki.

2008 – 2009 JMP DESIGN

Grafik komputerowy

Skład oraz opracowanie graficznie: ulotki, katalogi, broszury, gazety, czasopisma, etc. Fotoedycja w Photoshopie skład w InDesignie oraz praca w Illustratorze nad tworzeniem nowych grafik lub edycji grafik dostarczanych z zewnątrz.

1997 – 2008 POLSKAPRESSE – Oddział Prasa Krakowska w Krakowie

Redaktor graficzno-techniczny

Nadzór nad procesem naświetlania plików dostarczanych z redakcji ogólnopolskich gazet, obsługa techniczna naświetlarek, współpraca i doradztwo techniczne z klientami, praca nad zleceniami z zewnątrz z zakresu DTP, organizacja pracy na dziale fotoskładu oraz ścisła współpraca z innymi działami drukarni.

Po dwóch latach pracy jako operator dtp nadarzyła się okazja, aby nieco zmienić profil swoich zainteresowań.  W drukarni prasowej powstało stanowisko,  na którym  potrzebna była osoba znająca się na składzie gazety codziennej. Po szkoleniu z obsługi naświetlarek do filmów, miałem okazję poznać cały proces produkcji, ale od „drugiej” strony – od strony drukarzy. Co to dokładnie znaczy? Poznałem możliwości i ograniczenia procesu druku coldsetowego. Dowiedziałem się co to jest przyrost punktu rastrowego, z jaką liniaturą „świecić” materiały. Dlaczego taka rozdzielczość, a nie inna. Jak zachowuje się papier w procesie druku. Poznałem pojęcie maksymalnego nafarbienia i jakie ma znaczenie w procesie druku. Wiedziałem jak skalibrować naświetlarkę do filmów i dlaczego kalibracja jest tak ważna. No i wreszcie miałem możliwość kontaktu z osobami, które były odpowiedzialne za przygotowanie materiałów w takich gazetach jak: Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Dziennik Zachodni, Fakt, SuperExpress, Gazeta Krakowska, Gość Niedzielny.

1995 – 1997 SPORTPRESSE

Operator DTP

Skład codziennej gazety w QuarkXpress, korekta, fotoedycja w Photoshopie, praca w Ilustratorze, wpółpraca z dziennikarzami, praca pod presją czasu.

To tutaj nauczyłem się obsługi komputera, i to od razu Maca. Pamiętam do dziś. Oprowadzano nas po redakcji. Na końcu dotarliśmy do pomieszczenia, w którym odbywał się skład gazety. Zobaczyłem wówczas komputer, z dziwnym dla mnie, wielokolorowym logiem jabłka. Macintoshe… Szybko też odkryłem, jak bardzo są przyjazne dla użytkownika, zwłaszcza operatorów dtp. I tak to się zaczęło, i trwa do dziś. Z dnia na dzień odkrywałem moje zamiłowanie do układania różnych elementów na stronie gazety. Z czasem zacząłem się tym bawić…