CURRICULUM VITAE

GRAFITURA – CO TO JEST, PO CO I DLACZEGO ?

2013 rok – postanowiłem otworzyć własną firmę.

Przez ostatnie pięć lat, do 2013 roku, pracowałem w różnych firmach jako grafik komputerowy bądź operator dtp (z branżą poligraficzną i projektową związany jestem od 21 lat). W tym też czasie osiągnąłem wiek, w którym niektórzy ludzie zaczynają myśleć o swojej działalności gospodarczej. Własna firma – to pojęcie, o którym myślałem przez te wszystkie pięć lat. Właściwie myślałem o tym od zawsze, choć dopiero w 2013 r. nadarzyła się okazja i zdobyłem się na odwagę aby to zrobić.

Zdawałem sobie sobie sprawę z tego, że prowadząc firmę w pojedynkę, konieczne będzie zmierzenie się nie tylko z realizacją zamówień, ale i także z innymi obszarami działania, jak choćby z poszukiwaniem klientów czy budowaniem marki. Bo w swojej wizji, widziałem własną firmę, która ma kojarzyć się z rzetelnością, kompetencją, z terminowym wykonywaniem zleceń, z oryginalnym projektem i z doskonałymi relacjami z klientami. Chciałem, aby nazwa firmy obejmowała cały ten proces. I tak, w pewnym momencie, w myśli, pojawiło się pojęcie „grafitura”. Uznałem, że jest to właściwe słowo. I, co najważniejsze, domena .pl była wolna. Tak powstała GRAFITURA.PL.

Zapraszam do współpracy
Ryszard Urbańczyk

Certyfikat Adobe Publishing Expert

CURRICULUM VITAE

2013 –

GRAFITURA.PL

Właściciel

Projekt, realizacja, przygotowanie do druku wszelkich materiałów reklamowych – kilkunastoletnie doświadczenie. Prowadzenie szkoleń jako trener programów Adobe: InDesign, Photoshop, Illustrator. Zapraszam do zapoznania się z ofertą.

2010 – 2011

KRAKOWSKA SZKOŁA FILMOWA

Nauczyciel Photoshopa i Illustratora

Nauczanie Photoshopa oraz Illustratora w oparciu o autorski program, opracowany na zlecenie dyrekcji Krakowskiej Szkoły Filmowej dla słuchaczy szkoły.

2009 – 2012

DRUKARNIA NARODOWA

Projektant graficzny/operator DTP

Projektowanie i przygotowanie do druku: książek, albumów, czasopism, ulotek, kalendarzy (w tym książkowych), folderów, katalogów, plakatów. Współpraca z klientami przy kreowaniu i realizacji projektów. Obróbka kolorystyczna materiałów, fotografia. Tworzenie layoutów. Ścisła współpraca z działami drukarni (marketing, technologia, CTP, produkcja).

Praca w Drukarni Narodowej umożliwiła mi poznanie specyfikacji druku arkuszowego. Drukowanie na papierach wysokiej jakość wymaga innego przygotowania materiałów do druku. W tym przypadku rozbarwienie z koloru RGB do CMYK odbywa się przy pomocy innego profilu. Dlaczego? Ponieważ odwzorowanie koloru w druku arkuszowym jest zdecydowanie większa, niż w przypadku druku na papierach gazetowych. Z kolei dzięki współpracy z działem CTP, poznałem możliwości naświetlarek do płyt, specyfikację montażu elektronicznego. Od kolegów z technologii dowiedziałem się czym jest „ślepak” oraz dlaczego papier  powinien być ułożony tak, aby włókna były równolegle do grzbietu książki.

2008 – 2009

JMP DESIGN

Grafik komputerowy

Skład oraz opracowanie graficznie: ulotki, katalogi, broszury, gazety, czasopisma, etc. Fotoedycja w Photoshopie skład w InDesignie oraz praca w Illustratorze nad tworzeniem nowych grafik lub edycji grafik dostarczanych z zewnątrz.

1997 – 2008

POLSKAPRESSE – Oddział Prasa Krakowska w Krakowie

Redaktor graficzno-techniczny

Nadzór nad procesem naświetlania plików dostarczanych z redakcji ogólnopolskich gazet, obsługa techniczna naświetlarek, współpraca i doradztwo techniczne z klientami, praca nad zleceniami z zewnątrz z zakresu DTP, organizacja pracy na dziale fotoskładu oraz ścisła współpraca z innymi działami drukarni.

Po dwóch latach pracy jako operator dtp nadarzyła się okazja, aby nieco zmienić profil swoich zainteresowań.  W drukarni prasowej powstało stanowisko,  na którym  potrzebna była osoba znająca się na składzie gazety codziennej. Po szkoleniu z obsługi naświetlarek do filmów, miałem okazję poznać cały proces produkcji, ale od „drugiej” strony – od strony drukarzy. Co to dokładnie znaczy? Poznałem możliwości i ograniczenia procesu druku coldsetowego. Dowiedziałem się co to jest przyrost punktu rastrowego, z jaką liniaturą „świecić” materiały. Dlaczego taka rozdzielczość, a nie inna. Jak zachowuje się papier w procesie druku. Poznałem pojęcie maksymalnego nafarbienia i jakie ma znaczenie w procesie druku. Wiedziałem jak skalibrować naświetlarkę do filmów i dlaczego kalibracja jest tak ważna. No i wreszcie miałem możliwość kontaktu z osobami, które były odpowiedzialne za przygotowanie materiałów w takich gazetach jak: Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Dziennik Zachodni, Fakt, SuperExpress, Gazeta Krakowska, Gość Niedzielny.

1995 – 1997

SPORTPRESSE

Operator DTP

Skład codziennej gazety w QuarkXpress, korekta, fotoedycja w Photoshopie, praca w Ilustratorze, wpółpraca z dziennikarzami, praca pod presją czasu.

To tutaj nauczyłem się obsługi komputera, i to od razu Maca. Pamiętam do dziś. Oprowadzano nas po redakcji. Na końcu dotarliśmy do pomieszczenia, w którym odbywał się skład gazety. Zobaczyłem wówczas komputer, z dziwnym dla mnie, wielokolorowym logiem jabłka. Macintoshe… Szybko też odkryłem, jak bardzo są przyjazne dla użytkownika, zwłaszcza operatorów dtp. I tak to się zaczęło, i trwa do dziś. Z dnia na dzień odkrywałem moje zamiłowanie do układania różnych elementów na stronie gazety. Z czasem zacząłem się tym bawić…